Логоритміка
Логоритміка - це система рухових вправ, в яких різні рухи поєднуються з проголошенням спеціального мовного матеріалу. Це форма активної терапії, подолання мовного і супутніх порушень шляхом розвитку і корекції немовних і мовних психічних функцій і в кінцевому підсумку адаптація людини до умов зовнішнього і внутрішнього середовища. Зміцнюється кістково-м'язовий апарат, розвивається дихання, моторні, сенсорні функції, відчуття рівноваги, правильна постава, хода, грація рухів. Чим вище рухова активність дитини, тим краще розвивається його мова. З іншого боку, формування рухів відбувається за участю мови. Мова є одним з основних елементів в рухово-просторових вправах. Ритм мови, особливо ритм віршів, приказок, прислів'їв, сприяє розвитку координації, загальної і тонкої моторики довільної. За допомогою віршованій ритмічної мови виробляється правильний темп мовлення, ритм дихання, розвиваються мовний слух, мовна пам'ять.
В даний час відчувається дефіцит сенсорного виховання дітей, коли набагато важливішим вважається навчити дитину грамоті, ніж естетичним канонам. З нейропсихологічної точки зору, тенденція ранньої стимуляції функцій читання, письма, рахунку збіднює правопівкульний нервово-психічний потенціал дитини, такий необхідний для його гармонійного розвитку і, головне, призводить до втрат, непоправних в майбутньому.
Особливість методу полягає в тому, що в рухові завдання включається мовленнєвий матеріал, над якістю якого покликана працювати логопедична ритміка, музика не просто супроводжує рух, а є його керівним початком. Під впливом регулярних логоритмічних занять у дітей відбувається позитивна перебудова серцево-судинної, дихальної, рухової, сенсорної, речедвигательной, та інших систем, а також виховання емоційно-вольових якостей особистості.
Структура логоритмічних занять включає в себе розвиток пам'яті, уваги, оптико-просторових функцій, слухових функцій, рухової сфери, ручної моторики, артикуляційної моторики, мовної функціональної системи, звуковимови. У заняття включаються пальчикові ігри або масаж пальців, гімнастика для очей, різні види ходьби і бігу під музику, вірші, супроводжувані рухами, логопедична гімнастика, мімічні вправи, а також можуть бути вправи на релаксацію під музику, чистоговорки,мовні і музичні ігри.
У результаті логоритмічних занять реалізуються такі завдання: уточнення артикуляції, розвиток фонематичного сприйняття, розширення лексичного запасу, розвиток слухового уваги і рухової пам'яті, вдосконалення загальної і дрібної моторики, вироблення чітких, координованих рухів у взаємозв'язку з промовою, розвиток мелодико-інтонаційних і просодических компонентів, творчої фантазії та уяви.
Завдяки введенню логоритмічних вправ у структуру заняття це вимога виконується, зростає комунікативні спрямованість навчання. Застосування елементів логоритміки супроводжується максимальною концентрацією уваги дошкільнят. Музичний супровід надає сприятливу дію на нервову систему дітей, сприяє усуненню мовного дефекту і загальному розвитку.
Темпо-ритмічна організація мови є стержнем, який об'єднує і контролює всі складові усного мовлення, включаючи лексико-граматичний лад, артикуляторно-дихальну програму і весь комплекс просодичних характеристик. Сучасні нейропсихологічні дослідження показують, що без ритму розпадається будь-яка дія.Моторна природа почуття ритму дає можливість викликати у дітей відповідну реакцію на вплив за допомогою спеціальних вправ. Ритм - слухання, ритм - говоріння, ритм - лист: ці ланки ланцюга елементів логоритміки пропоную включити в корекційну роботу.
Раніше Логоритміка використовувалася для роботи з дітьми які заїкалися. В даний час заняття логоритміки проводяться в умовах звичайного дитячого садка, у відповідності з основними вимогами програми виховання в дитячому садку. Проте досвід показує, що елементи логоритміки можна з успіхом застосовувати і в умовах логопедичного кабінету в ДНЗ і в школі.
Логоритміка - це вправи на координацію слова з рухом. Мета логоритмічних занять - подолання мовного, моторного, рухового, фонематичного порушення шляхом розвитку, виховання і корекції рухової сфери у поєднанні зі словом і музикою.
Завдання логоритмічних вправ:
- корекція і вдосконалення звукової сторони мовлення;
- розвиток фонематических уявлень;
- подолання порушень складової структури;
- засвоєння важко запам'ятовуються графем.
Крім основних завдань, за допомогою логоритмічних вправ вирішуються додаткові: розвиток стійкості уваги, спостережливості до мовних явищ, здатності до запам'ятовування, комунікативної функції мови.
Класична схема побудови логоритмічних занять включає:
- ритмічну розминку (ходьба, нескладні перестроювання);
- вправи (для розвитку основних сторін уваги, що регулюють м'язовий тонус, для розвитку темпу і ритму, для розвитку координації рухів);
- слухання музики;
- спів;
- вправи для розвитку тонких рухів пальців рук;
- вправи для розвитку мовленнєвих і мімічних рухів;
- гру.
Таким чином, Логоритміка сприяє профілактиці мовних порушень і входить в корекційну роботу по виправленню мовленнєвих порушень.
Результат:
Логоритміка передбачає корекцію координації рухів і мови.Зв'язок рухів і мови нормалізує стан м'язового тонусу, допомагає звільнити від емоційної і рухової зажатості, сприяє координації процесів дихання, голосоведення, артикуляції, регулювання ритму мови, профілактики та подолання таких мовних рас "Дивовижні перетворення"
|